Jak si efektivně zorganizovat práci v době dovolených

03. 08. 2022
Mgr. Petr Sucháček
Komunikace Management

Někdy se nám stává, že poslední minuty před odjezdem na dovolenou strávíme doháněním neodkladných úkolů, nastavováním automatické odpovědi na e-maily, zatímco druhou rukou balíme kufr a snažíme se vzpomenout, kam jsme dali pas. Vzhledem k tomu, že dovolená je vzácná a cenná příležitost k odpočinku, mám pro vás tři tipy, co udělat před odjezdem, a tři tipy, co udělat po návratu, aby dovolená byla co nejprospěšnější a zároveň nezpůsobila zbytečné komplikace v práci.

Tři tipy, co udělat před odjezdem na dovolenou:

Připravte před odjezdem svou agendu

Příprava na odjezd může být efektivnější, když si v předstihu prohlédnete své úkoly a rozdělíte je do tří skupin:

  • ty, které dokončím
  • ty, které deleguji
  • ty, které mohou bez problémů počkat na můj návrat z dovolené

Připravte na odjezd vaše komunikační partnery

Informujte kolegy, nadřízené a další osoby, se kterými běžně spolupracujete, o vašem odjezdu. Užitečné je sdělit jim termíny, do kterých je potřeba něco dokončit, aby bylo možné reagovat ještě před vaším odjezdem.

Dejte ostatním vědět, jak plánujete během dovolené (ne)fungovat

Je vhodné probrat, zejména s nadřízenými a kolegy, vaše plány na dostupnost během dovolené. Buďte jasní, pokud chcete být plně offline, nebo pokud budete občas dostupní. Tímto způsobem jasně stanovíte očekávání a usnadníte ostatním přizpůsobení se.


Tři tipy, co udělat po návratu z dovolené:

Postupný návrat do pracovního tempa

Uvědomte si, že návrat do pracovního režimu může chvíli trvat. Pokud možno, vyhněte se důležitým schůzkám hned první den po návratu. Dejte si čas na aklimatizaci.

Nejprve se zorientujte, pak prioritizujte, až poté řešte

Po návratu vás pravděpodobně čeká mnoho nezodpovězených e-mailů a dalších úkolů. Než se pustíte do práce, prohlédněte si všechny čekající úkoly a rozhodněte o prioritách. Tento přístup vám umožní efektivněji se vrhnout do práce.

Sdílená radost je dvojnásobná

Prodlužte si pocit z dovolené tím, že se o své zážitky podělíte s kolegy při neformálních příležitostech, jako je káva nebo oběd. Tím nejenže si připomenete příjemné chvíle, ale také vytvoříte přátelskou atmosféru na pracovišti.

Určitě se nejedná o kompletní výčet tipů a jistě máte také své vlastní postupy. Přijďte v srpnu na kurz „Komunikace a organizační chování“, kde se společně podíváme mimo jiné na to, jak se dají nastavovat a měnit normy na pracovišti nejen před dovolenou a po ní.

Podobné články

Jak se zdokonalit ve Wordu a písemné komunikaci? Zkuste praktický trénink

Když znáte všechny důležité funkce programu MS Word, ulehčíte si práci o 30 %.

30. 04. 2024
Petr Holan
Mobil jako ideální nástroj k prezentaci úřadů a firem

Používejte mobil jako profesionálové. Nabízíme dva atraktivní kurzy, každý zaměřený na jiný aspekt moderní komunikace.

Krátká videa

29. 04. 2024
Ivana Böhmová
Poslední volná místa v kurzech o umělé inteligenci

Umělá inteligence se stává součástí každodenního života a otevírá před námi nové možnosti. Jak můžeme tuto technologii využít ve svůj…

13. 03. 2024
Božena Trnková
Jak zapojit pasivní seniory

Téměř v každé obci je část seniorů aktivních, avšak zbytek se nedaří zapojit, i přesto, že se nabízí různé druhy…